język polskijęzyk angielski

Zade, Maja

Zade, Maja

Wychowywała się w Niemczech i Szwecji. Od 1999 roku pracuje jako dramaturżka w berlińskiej Schaubühne. Studiowała literaturę angielską na University of London oraz na Queen's University w Kanadzie, ukończyła także Royal Academy of Dramatic Art w Londynie. W latach 1997-1999 uczyła w Royal Court Theatre. Na niemiecki przetłumaczyła teksty m.in. Larsa von Triera i Larsa Norena ze szwedzkiego oraz Caryll Churchill z angielskiego. Jest także autorką angielskich przekładów sztuk teatralnych Mariusa von Mayenburga oraz Falka Richtera. Jako dramaturżka współpracowała choćby z Thomasem Ostermeierem, Barbarą Frey, Falkiem Richterem, Lukiem Percevalem czy Katie Mitchell. Jest autorką dwóch zrealizowanych w Schaubühne dramatów: status quo oraz abgrund.

 

Status quo

Autor
Tytuł oryginalny
status quo
Tłumacz
Kurkowski, Michał
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
3 historie o jednym typie mężczyzny, łącznie 28 postaci
Prapremiera
Sztuka miała swoją prapremierę w berlińskiej Schaubühne w 2019 roku w reżyserii Mariusa von Mayenburga

Trzej Miśkowie są nowicjuszami i wszyscy trzej mają na imię Michał, lecz w społeczeństwie, w którym rządzą kobiety, każdy Michał staje się Miśkiem. status quo opisuje świat takim, jaki jest, jednak jakby odwrócony: obiektem pożądania i dyskryminacji, zarówno w pracy, jak i w domu, jest mężczyzna.

Młody, ładny Misiek zaczyna pracę w agencji nieruchomości. Sprzedaż mieszkań i kontakt z klientkami sprawiają mu radość, jednak koleżanki z pracy to zgrany kobiecy zespół, który nie ułatwia życia nowicjuszowi, nie mówiąc już o jedynym poza nim mężczyźnie w biurze, szykownym sekretarzu Janku, który w Miśku widzi poważną konkurencję...

Młody, ładny Misiek zaczyna praktykę w drogerii, ale jego początkowa radość, że udało mu się dostać etat, zostaje niebawem zmącona przez zachowanie jego kierowniczki, otyłej, aroganckiej Danieli, która ogłasza Miśka swoim podopiecznym i nie respektuje żadnych zasad...

Młody, ładny Misiek bierze udział w przesłuchaniu do teatru, podczas którego deklamuje klasyczne monologi z nagim torsem, w wyniku czego dostaje swój pierwszy angaż. Fascynuje go charyzmatyczna i autorytatywna reżyserka Maja. Dość szybko tworzy się między nimi wyjątkowo intensywna relacja zawodowa, w której to, co artystyczne, miesza się z tym, co erotyczne...

Przeniesienie rzeczywistych relacji władzy pozwala uwydatnić wszystkie mechanizmy nierówności w sposób zarówno zjadliwy, jak i komiczny. Drogi cierpienia trzech Miśków unaoczniają absurd podziału władzy, do którego tak bardzo się przyzwyczailiśmy, że uznajemy go za normalny.