język polskijęzyk angielski

Zábranský, David

Zábranský, David

Ur. 3.03.1977 pisarz związany z Pragą. Absolwent Uniwersytetu Karola, gdzie ukończył prawo, a także nauki o mediach (Media Studies). Pracował jako prawnik w sektorze NGO, zajmując się m.in. prawami człowieka, pomocą dla uchodźców czy równouprawnieniem społeczności romskiej. Przez kilka lat był także redaktorem portalu internetowego CzechLit.cz.

Pisarstwo Zábranskiego skupia się na tematach związanych z dylematami towarzyszącymi mieszkańcom Europy Środkowej. Autor przygląda się typowym problemom młodości, niedojrzałości czy dorastania.

Za swój debiut, powieść Slabost pro každou jinou pláž otrzymał w 2006 nagrodę Magnesia Litera w kategorii Odkrycie Roku. Następnie opublikował: Šternův pokus milovat (2008, powieść); Hudba! Konečně! (2010, słuchowisko radiowe); Martin Juhás čili Československo (2015, powieść nominowana do nagrody Magnesia Litera 2016). Jego dwie ostatnie powieści Za Alpami (2017) oraz Logoz aneb Robert Holm, marketér dánský (2019) wzbudziły spore dyskusje wśród czeskiej krytyki literackiej.

Po sukcesie debiutanckiego dramatu Aktor i stolarz Majer… napisał jeszcze dwie kolejne sztuki: Visegrad minus one oraz Konzervativec. Obie ukazały się po czesku i słowacku w książce Dva dramatické texty (2018).

Aktor i stolarz Majer mówi o stanie swojej ojczyzny

Tytuł oryginalny
Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny
Tłumacz
Grabiński, Tomasz
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztuka ukaże się w antologii "Prawda i miłość. Czeskie sztuki współczesne" w 2020 r. (wyd. ADiT)
Szczegóły obsady
Monodram polityczny dla mężczyzny

"W naszej ojczyźnie jest więcej dobrego niż syfu, a totalnego syfu w naszej ojczyźnie chyba nawet nie ma" − tak rozpoczyna swój monodram David Zábranský, dodając, że aktor, któremu został poświęcony utwór, ma diametralnie inne stanowisko. Autor wywraca na nice szczegóły procesu twórczego, w tym rozmów z prawdziwymi twórcami czeskiej sceny teatralnej, a przy tym tworzy przewrotny obraz spolaryzowanego czeskiego społeczeństwa.

Jak się okazuje, współczesnym Czechom blisko do Polaków. "Ojkofobi" i "ksenofobi" ścierają się na retorycznym polu bitwy. Przeciwnicy Havla nie znajdują porozumienia z jego apologetami. Kontrowersje wzbudza też osoba obecnego prezydenta, Miloša Zemana. Artyści dystansują się od jego wyborców, postrzegając ich jako prosty lud czy wręcz hołotę. Bohater sztuki twierdzi, że gdyby napisał monodram, w którym uwidoczniłaby się jego sympatia do Zemana, artyści − tytułowy aktor Majer i reżyserka Polivkova − z pewnością zinterpretowaliby go w odpowiedni dla siebie sposób. Jednocześnie autor podkpiwa z elitaryzmu artystów.

"Wybrany przez lud w wyborach bezpośrednich i sprawiający ludowe wrażenie Zeman oraz jego maniery są dowodem na to, że życie jest tutaj, podczas gdy wielu – przede wszystkim ze względu na Zemana oraz to, co Zeman uosabia – myśli, że życie jest gdzie indziej".

W napisanym z werwą monodramie, w którym autor komentuje z metapoziomu zacietrzewienie różnych grup społecznych, pojawiają się stwierdzenia, które mają szansę stać się kultowe. Choćby fragment monologu o ojczyźnie: "Ojczyzna jest krajem, który dziś najlepiej oddaje charakterystyka, że jest to kraj, który się opuszcza, a którego zarazem się nie opuszcza". Tekst napisany "dla aktora i stolarza Majera" może świetnie wybrzmieć w ustach aktora Kowalskiego. Portret społeczeństwa, jaki wyłania się z tego dowcipnego, ale i uszczypliwego tekstu, wydaje się dziwnie znajomy.