język polskijęzyk angielski

Martin, Steve

Deszcz meteorów

Tytuł oryginalny
Meteor Shower
Tłumacz
Wierzbicki, Stanisław
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera
Old Globe Theatre, San Diego, California, 2016, reż. Gordon Edelstein

Nazwany przez jednego z krytyków parodią Kto się boi Virginii Woolf Deszcz meteorów zdaje się, zwłaszcza w sytuacji wyjściowej, nawiązywać do słynnego dramatu Albee’go. Oto bowiem w pewnej kalifornijskiej miejscowości dwa małżeństwa spotykają się na domową kolację, by oglądać zapowiadany na ten wieczór deszcz spadających gwiazd. Ta typowa, zdawałoby się, żywcem wyjęta z amerykańskiego teatru mieszczańskiego sytuacja, zapowiadająca komedię małżeńską, wkrótce jednak ma przerodzić się w teatr oscylujący bliżej poetyki Ionesco, a sceną szybko zaczyna rządzić absurd. 

Corky i Norm to para po terapii małżeńskiej, która z chorobliwą dokładnością stosuje zalecane im techniki psychologiczne, starając się dbać o swoją relację, a przede wszystkim zachować spokój.  Pod maską perfekcji kryją się jednak głębokie lęki i pragnienia, które ujawnią się z chwilą, gdy próg ich domu przekroczą niekonwencjonalni goście.  Gerard i Laura nie tylko z premedytacją uwodzą swoich gospodarzy, ale i stają na głowie, by ich prowokować do przekraczania kolejnych granic. Struktura dramatu opiera się na pętli czasowej.  Sytuacja rozpoczęcia kolacji powtarza się kilkukrotnie, w każdym kolejnym wariancie prowadząc do coraz dalszego przekraczania akceptowalnych norm i realistycznej konwencji. W toku rozwoju akcji autor serwuje nam kalejdoskop surrealistycznych zdarzeń…W tym szaleństwie jest oczywiście metoda…

Martin, Steve

Ur. 1945 Steve Martin to jeden z najbardziej wszechstronnych amerykańskich artystów. Jako legenda amerykańskiej komedii, aktor, producent, scenarzysta i muzyk, znany jest zarówno ze stand-upu, jak i dziesiątek ról filmowych (m.in. Roxanne; Ojciec Panny Młodej; Różowa Pantera; Dwoje we mnie; Samoloty, Pociągi i Samochody). Jest laureatem m.in. pięciu nagród Grammy, Primetime Emmy Award oraz Honorowego Oscara, był także nominowany do dwóch nagród Tony. Przez krytyków określany jako najwybitniejszy żyjący amerykański komik, był pierwszym standuperem w historii, który wyprzedawał stadiony. The Guardian określił go jako jednego z najwybitniejszych aktorów, którzy jeszcze nie zostali nominowani do Oscara (w głównych kategoriach), zaś Comedy Central doceniło jego geniusz komediowy, wpisując do pierwszej dziesiątki najlepszych komików stand-upowych wszech czasów. Znany z absurdalnego humoru i koncepcji anty-komedii, od lat 90-tych tworzy także sztuki teatralne (m.in. Majtki i Picasso w Lapin Agile), wystawiane zarówno na Broadwayu, jak i na całym świecie, i nominowane do nagród Tony.

Majtki

Tytuł oryginalny
The Underpants
Tłumacz
Woźniak, Daniel M.
Gatunek sztuki
Farsa
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztuka kostiumowa.
Miejsce akcji
Akcja dzieje się w Niemczech w 1910 r., w mieszczańskim mieszkaniu urzędnika i jego młodej żony.

Amerykański komik Steve Martin dokonał adaptacji sztuki niemieckiego pisarza Carla Sternheima Die Hose z drugiej dekady XX wieku. Cnotliwa i skromna Louise pragnie z dnia na dzień zamienić się w rozbuchanego seksualnie wampa. Oczywiście nic  z tego nie wychodzi, Louise jest nieobyta w sprawach damsko-męskich i nie „łapie” żadnych aluzji.

Podczas królewskiej parady przez miasto (o czym dowiadujemy się z relacji bohaterów, ponieważ akcja sztuki nie wychodzi poza wnętrze domu), młodej i atrakcyjnej kobiecie opadają na chodnik majtki. Wydarzenie to odbija się szerokim echem w mieście – wielu mężczyzn było zaciekawionych tym pikantnym skandalem. Wspomniana kobieta - Louise - jest żoną Theo Maske, pozbawionego poczucia humoru i ludzkich namiętności gbura, który pracuje jako urzędnik miejski i wiecznie narzeka na brak pieniędzy. Louise jest rozżalona brakiem zainteresowania ze strony męża; minął rok od ich ślubu, a z braku okazji wciąż nie zaszła w ciążę. Żeby uzupełnić domowy budżet, Theo oferuje pokój do wynajęcia. Natychmiast pojawiają się dwaj konkurujący ze sobą wynajemcy - Versati, przystojny i romantyczny poeta, słynący ze wszczynania romansów, oraz Cohen, kostyczny Żyd - hipochondryk. Jak się okazuje, obaj zostali skuszeni słynnym już na mieście skandalem z majtkami i chcą zamieszkać blisko Louise, mając nadzieję na romans z nią. Louise pod wpływem nagłego zainteresowania jej osobą postanawia na przekór wszystkiemu wdać się w romans z Versatim. Dopinguje jej w tym Gertrude, która wprawdzie pierwszą młodość ma za sobą, ale krew wciąż w niej wrze. Z obecności dwóch – tak różnych od siebie – adoratorów pod jednym dachem wynika istna komedia omyłek. Jak stwierdza Cohen: „Ten incydent, a raczej ten wypadek spowodowany przez zasupłaną kokardkę – wystrzelił nas wszystkich w powietrze jak z katapulty. Nasze pragnienia oderwały nas od ziemi. Versatiego pobudziła jego wyobraźnia, mnie moja zazdrość. A panią z kolei pobudziło pragnienie romansu”. Koniec końców, Louise nie dostaje szansy na ognisty związek z żadnym z nich, ponieważ Versati przenosi uczucia na prostytutkę, a Cohen – pozbawiony rywala – także się wyprowadza. Kiedy Gertrude wystawia do wiatru przystawiającego się do niej Theo, mąż wreszcie zwraca się ku żonie i zdaje się, że ich małżeńskie pożycie wraca na normalne tory. Louise nie kryje rozczarowania, zarówno słomianym zapałem mężczyzn, jak i wygaśnięciem zainteresowania jej majtkami przez mieszkańców miasta. W finałowej scenie dom państwa Maske odwiedza sam Król – odznacza Theo orderem za pilność i zasługi w pracy i ostatecznie to on wynajmuje pokój, żeby mieć miejsce na schadzki z kochankami.