Kift, Roy
Dramatopisarska kariera Roya Kifta (ur. 1943, Wielka Brytania) rozpoczęła się w 1962 roku, kiedy jednoaktówka młodego studenta została nagrodzona w konkursie na sztukę teatralną University of Wales Eisteddfodd. Pisanie dla teatru towarzyszyło mu także w czasie studiów aktorskich w Drama Center London. Pierwszą profesjonalną sceniczną realizacją jego tekstu była Mary, Mary z 1973 roku (Theatre Upstairs, scena Royal Court). W następnym roku wieloobsadowa sztuka o bezdomnych nastolatkach uzależnionych od narkotyków Downers wygrała Thames Television Playwrights Award. W 1976 roku w Royal Shakespeare Company odbyło się czytanie The Complete Whole Earth Catalogue o komunie hippisowskiej, którą następnie zrealizowano jako sztukę radiową w Niemczech. Sztuki, które Kift napisał wspólnie z Patrickiem Barlowem (Happy and Glorious, Land of Hope and Glory) wystawiano w Almost Free Theatre w Soho i Theatre Royal Stratford East. W 1980 roku miała miejsce premiera wielokrotnie nagradzanego Stronger than Superman (GRIPS Theater w Berlinie), historii niepełnosprawnego chłopca, którą Autor ujął w niezwykłą, zabawną formę komedii. Po sukcesie sztuki, która doczekała się licznych tłumaczeń i realizacji telewizyjnych na całym świecie, Kift przeprowadził się do Niemiec. Tu przygotował libretto do opery Joy (muzykę napisała Susanne Erding), która zdobyła pierwszą nagrodę w narodowym konkursie w Niemczech (premiera odbyła się w Kiel). W 1989 roku Kift otrzymał berlińską nagrodę literacką.
Wśród tekstów Kifta znajdują się dwie sztuki poświęcone problematyce Holokaustu: Dreams of Beating Time oraz Komedia obozowa (Camp Comedy). Światowa prapremiera Komedii obozowej w reżyserii Łukasza Czuja odbyła się we wrześniu 2012 roku w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Dramat opowiada o reżyserze i aktorze Kurcie Gerronie, prowadzącym kabaret w obozie koncentracyjnym w Terezinie, który dostaje zlecenie nakręcenia propagandowego filmu o przyjemnym życiu obozowym.
Zupełnie inny charakter ma sztuka Kissing in the Hall of Mirrors or Love Letters with Shakespeare, opowiadająca o wypalającej się miłości dramatopisarki i aktora oraz napięciu między prywatnym szczęściem a sukcesem artystycznym. Autor łączy codzienną rzeczywistość z teatralną fikcją, sięga po sonety Szekspira i proponuje aktorom improwizację na podstawie wybranych scen.
Prawdziwa historia Adama i Ewy (The True Story of Adam and Eve) to pamflet na biblijną historię Adama i Ewy. Traktuje ją jako mit stworzony przez człowieka i stawia pytania o wiarę. Sefora, żona Mojżesza, zmęczona czterdziestoletnim pobytem na pustyni i zaniepokojona zmianami klimatu, bezrobociem oraz stanem współczesnej rzeczywistości, wysyła męża do Boga, aby ten zaradził rozpadowi świata. Mojżesz wraca z Biblią i przedstawia zapisane w niej treści: historię grzechu pierworodnego, niezwykle długie życie Adama czy zasadę, zgodnie z którą kobieta powinna podporządkować się mężczyźnie. Sefora ma jednak własną wersję wydarzeń. W swoich dwóch najnowszych sztukach Kift znów sięga do tematyki religijnej, Katedra herezji (Cathedral of Heresies) to komedia sensacyjna z akcją osadzoną wokół sporu o Całun Turyński, natomiast zwariowana intryga I stał się (Fejs)Bóg (The Day God went on Facebook) knuje się w niebie.
Kift pisze także dla radia i telewizji, jest tłumaczem sztuk z języka francuskiego, włoskiego i niemieckiego oraz wykładowcą uniwersyteckim.
PRASA