Moonwalk. Konstrukcja kroków nieżyjącego człowieka

Autor: 
Kaczorowski, Tomasz
Gatunek: 
Dramat
Szczegóły: 
dramat muzyczny; achronologiczna muzyczna opowieść o stworzeniu świata i wyobraźni
Obsada kobiety: 
1
Obsada mężczyźni: 
2
Szczegóły obsady: 
tak naprawdę liczbę postaci ustala reżyser

Bohemian Rhapsody w wykonaniu Michaela Jacksona? Czemu nie. Moonwalk to rodzaj muzycznej Księgi Rodzaju. Na początku była prapiosenka, jedyna, absolutna, jak kosmiczna zupa. Z niej wyłoniły się praelementy − Głos i Słowo. W sztuce Kaczorowskiego popkultura ma swoje szczególne genesis; słowa, dźwięki, gesty mieszają się, zderzają niczym elektrony, dopasowują do siebie, usiłują zsynchronizować. „Prorokiemˮ tego świata jest Jackson, nazywany z początku „Królem Ktosiemˮ, próbujący przypomnieć sobie, kim tak naprawdę jest.

Jackson Kaczorowskiego zrodził się z piosenki, z czystej, spontanicznej energii. Ta z kolei przerodziła się w moonwalk − tytułową konstrukcję kroków, element choreografii rozpoznawalny na całym świecie. I w ten sposób, nomen omen, krok po kroku Jackson odrywa się od swojego dynamicznego muzycznego Źródła, zmieniając się w emblemat popkultury wyszlifowany w epoce MTV i krzykliwych teledysków. Artysta traci swoją pierwotną tożsamość, staje się ikoną, wizerunkiem, „Twarzą bez nosaˮ. „Konstrukcjaˮ zwana Michaelem Jacksonem − królem popu − ulega rozpadowi, a sam wokalista mierzy się z własną śmiertelnością (to moment, w którym spotkanie z gromadą zombie z kultowego Thrillera płynnie przeradza się w przejmujące pożegnanie z Bohemian Rhapsody: „Goodbye everybody, I've got to go, gotta leave you all behind and face the truth...ˮ). Głos i Słowo, pierwotne wibracje i znaczenia, powracają do obiegu.

Podobnie jak pojedyncze dźwięki mogą płynnie przechodzić w kolejne i tworzyć struktury − melodie, tak i na utwór składają się rozmaite cytaty (choćby wspomniane już fragmenty piosenek Thriller i Bohemian Rhapsody, a także GoldenEye) oraz literackie nawiązania, które autor wyszczególnia w aneksie. Tekst, podobnie jak melodia, tworzy harmonijną całość, wszechogarniający czytelnika żywioł. Pora spotkać te dwie energie − muzykę i literaturę − na scenie.

Autor bawi się formą, w tym graficznym układem tekstu. Ten zabieg nie tylko uplastycznia symboliczną wizję narodzin i śmierci Jacksona, ale wręcz staje się równorzędnym nośnikiem znaczeń. Moonwalk nie jest bynajmniej kolejną sceniczną biografią − to rozwibrowany hołd dla muzyki i potęgi kreatywności, poetyckie studium słuchania jako aktywności poznawczej i jako instrumentu, dzięki któremu badamy świat i odnajdujemy się w nim.

 

Formularz zamówienia sztuki
Proszę podać instytucję przy jakiej działa grupa.
Proszę podać nazwę uczelni oraz kierunek.

Zamawiana sztuka: Moonwalk. Konstrukcja kroków nieżyjącego człowieka

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.