Głównymi bohaterkami tego tekstu są kobiety: Alina, jej córka, Mama oraz Mama Mamy. Alina w młodym wieku zachodzi w ciążę i spotyka się z ostracyzmem spokrewnionych z nią kobiet, a następnie z upartą indoktrynacją do roli matki. Brak wsparcia, nieumiejętność odnalezienia się w trudnej sytuacji zmuszają Alinę do dramatycznej decyzji o aborcji. Łatwo ją osądzić jako jedyną odpowiedzialną, ale czy słusznie? Wszystkie kobiety w jej rodzinie obciążone są jakąś genetyczną skazą i pytanie o to, czym ona w rzeczywistości jest, pozostaje głównym tematem tej sztuki. Czy chodzi o gen matki Polki „odpowiedzialny za współodczuwanie i wchodzenie w wiele ról naraz"? Między nimi krążą postaci pomocnicze, wyjęte z kulturowego lub metafizycznego porządku: Pierwsza Komórka, Podstawowa Komórka Społeczna, Matka Boska, Światłość, Chór Przechodniów i Chór Świętych, które prowadzą narrację, pozwalając spojrzeć na problem z wielu perspektyw.
Autorka nawiązuje do chętnie podejmowanego przez media tematu, jakim jest dzieciobójstwo, szczególnie nośne np. za sprawą Katarzyny W. Malina Prześluga unika jednak łatwych sądów i oskarżeń, zastanawiając się nad uniwersalnym pojęciem pochodzenia zła i przyczyn jego istnienia, uwarunkowań społecznych, macierzyństwa, dziedziczenia. Kwaśne mleko raczej stawia pytania niż daje jednoznaczne odpowiedzi.
- Tekst nagrodzony w VI edycji konkursu Metafory Rzeczywistości – zdobył nagrodę główną (ex-aequo), nagrodzę dziennikarzy oraz nagrodę publiczności.
- Prapremiera tekstu miała miejsce w listopadzie 2013 w Teatrze Polskim w Poznaniu w reż. Uli Kijak.