Sztuki

Światło księżyca

Pinter, Harold

Andy, który leży na łożu śmierci, rozlicza się ze swojej młodości, związków, namiętności i zdrady, której dopuścił się wobec swojej żony, Bel. W tym czasie jego dwaj synowie, Fred i Jake, toczą enigmatyczną i cyniczną rozmowę, zastanawiając się nad oziębieniem stosunków z ojcem. W suchy, intelektualny sposób próbują zracjonalizować sobie fakt, że ich relacje z Andym opierają się zarówno na miłości, jak i na nienawiści, oraz to, że nie są w stanie zmniejszyć dzielącego ich z ojcem dystansu, mimo rozpaczliwych prób matki.

"O"

Orłowski, Szczepan

"Niech na moment każdy wyobrazi sobie, że jest wrażliwy. Następnie najlepiej wyobrazić sobie siebie zamkniętego gdzieś na peryferiach cywilizacji. Cywilizacji zapewniającej poczucie bezpieczeństwa, które, choć iluzoryczne, jest ludziom potrzebne. I nagle znajdujemy się poza tłumami, skupiskami, i pseudowspólnotami, gdzie większość szuka tego „bezpieczeństwa". Społeczeństwo będące ratunkiem i „przyjaznym" środowiskiem dla mas, dla wrażliwej bądź/i skrzywdzonej jednostki może być opresją.

[REK]in Pol

Kaczorowski, Tomasz

Rekin Pol żył prawie czterysta lat w ciemnych oceanicznych głębinach, dopóki nie skonfrontował się z największym drapieżnikiem na planecie − człowiekiem. Pol już nie jest całością, jego historię opowiadają poszczególne części ciała ryby: płetwy, szczęki, tułów, tworząc, jak pisze autor, "muzyczna rekonstrukcję w kilku scenach na perkusję i gitarę basową" ("może nawet ekologiczną dramę"). Kaczorowski zderza ze sobą pradawną mądrość natury z ekspansjonizmem człowieka, nie unikając przy tym nawiązań popkulturowych.

#ciemność

Kaczorowski, Tomasz

#ciemność Tomasza Kaczorowskiego stanowi ambitną i atrakcyjną próbę trawestacji Jądra ciemności Josepha Conrada w świat korporacji opowiadany językiem mediów społecznościowych, wyświetlanych na ekranach smartfonów krótkich komunikatów tekstowych, błyskawicznych pytań i odpowiedzi. Kaczorowski odkrył dla swego utworu unikalną formułę, co znajduje odzwierciedlenie nawet w jego specyficznym komputerowym zapisie (stanowiącym zderzenie tekstów rodem z komunikatorów ze specjalistycznym językiem programowania).

≈ [prawie równo]

Khemiri, Jonas Hassen

Bywa, że „niewidzialna ręka rynku” zmienia się w dominujący uścisk Mamony. Bohaterowie dramatu o tajemniczym, ironicznym tytule ≈ [prawie równo] rozpaczliwie manewrują między rafami współczesnego kapitalizmu. Andrej, Piotrek, Martyna, Mani, Freja i inni są uwikłani w pozornie najlepszy system, jaki wymyślono – lecz obecnie drżący w posadach. Khemiri tworzy rodzaj dyskursywnego kabaretu złożonego z różnych scen – jego celem nie jest jednak obśmianie systemowego kolosa.

10

Rubio, Juan Carlos

10 to historia kończącego 60 lat aktora. Nie ma co owijać w bawełnę - ten facet to podstarzały amant, kawał skurczybyka o ego wielkości Australii. Zastajemy go w przełomowym momencie życia - nagle zaczyna rozumieć, że przez to, jak się zachowywał całe życie, tak naprawdę jest sam. Zostawiła go żona, najbliższy przyjaciel znosi jego wyskoki tylko z rutyny, relacje z synem nie są najlepsze, a podrywana właśnie dziewczyna dała mu kosza... W takiej sytuacji można się nad sobą użalić, można popaść w nałogi.

1984

Liepold-Mosser, Bernd

Autor 1984 przedstawia dystopijny (a może całkiem aktualny?) świat, w którym dominuje tzw. umysł roju. Przedstawiciele wielkiej korporacji w swojej wielkiej chóralnej przemowie wychwalają absolutną automatyzację ludzkiego życia. Świętują optymalizację swojego życia dokonywaną za pośrednictwem algorytmów sztucznej inteligencji, „orgię wielkiego ulepszenia”. Głos nowego boga, znany jako „Big Sister”, głosi nową, „lepszą” wizję świata.

3 mm

Alksnin, Adrianna

Maria to kobieta, która podąża jasną, prostą drogą uszykowaną przez "nakaz tradycji" oraz "wymóg instytucji". Bierze ślub, prowadzi dom, próbuje dogadać się z Teściową, planuje z Mężem ciążę. Wszystko zmienia się w momencie, kiedy kobieta roni płód - tytułowe trzy milimetry.

35 maja

Prześluga, Malina

Tylko w wujkiem Nagietkiem i tylko 35-go maja możliwa jest odrobina szaleństwa, dzięki której oczom bohaterów ukazuje się nawet cyrkowy koń Negro Kaballo. Konrad, bratanek Nagietka, ma poważny problem – musi napisać wypracowanie o morzach południowych, które zadała mu niewierząca w jego wyobraźnię nauczycielka. Koń, wchodząc do szafy, zaprasza ich w podróż przez fantastyczne krainy.

4 życia pani M.

Kabała-Rejment, Maria

Monodram o zawiłościach losu współczesnej kobiety, która wędruje z Krakowa przez Londyn do Australii, a stamtąd do Sztokholmu. Ta współczesna „odyseja” pełna jest perypetii i wydarzeń, które wzruszają, śmieszą, a czasem przejmują aż do bólu. Bohaterka zmaga się z przeżyciami emigracyjnymi, próbując oswoić obce sobie kultury i znaleźć w nich miejsce dla siebie, pokonując własny lęk i słabości. Napisana w czterech odsłonach – stąd tytuł 4 życia pani M. – sztuka oparta jest na częściowo autobiograficznej powieści autorki pt. Przez morze do szczęścia.