język polskijęzyk angielski

Zapendowski, Paweł

Zapendowski, Paweł

Dramaturg, malarz, kompozytor. Absolwent teorii muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie się urodził. Studiował na krakowskiej ASP u wybitnych polskich scenografów: Jerzego Skarżyńskiego i Andrzeja Kreutza-Majewskiego oraz u Zbyluta Grzywacza rysunek i malarstwo. Związany z Piwnicą pod Baranami jako kompozytor i autor spektakli (Mgła na dzień dobry, Żegnaj Poro!, Dzieci Rimbauda). Ma na koncie liczne wystawy indywidualne i zbiorowe w Polsce i zagranicą, realizacje scenograficzne i teatralne, koncerty, nagrania dla tv i radia.

homepage autora

Teksty dramatyczne: 

 

Premiery:

  • Jak z Almo... czyli Zrób mi PIT-a!
reżyseria: Przemysław Sejmicki
premiera: 28.05.2015
Teatr Kontrabanda
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie
 
  • Budowniczy lalki
tekst, scenografia, inscenizacja: Paweł Zapendowski
prod.: Studium Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Scena Of Groteska
premiera: 19.12.2000 (jeden spektakl)
Scena Of Groteska w Krakowie
 
  • Kantor w Paryżu

reżyseria: Paweł Zapendowski

premiera: 18.04.2016

Scena ŚOK w Krakowie

 

  • Trakl (sceny z terapii) Wieczór I: Greta i Georg

reżyseria: Paweł Zapendowski

na podst. sztuki Kokaina (dzień 1 i 2)

premiera: 05.11.2016

Scena Klubu Kazimierz w Krakowie

 

Performance:

  • Dwanaście świec w koronie - melanż

obsada: studenci Studium Aktorskiego przy Teatrze im. Jaracza w Olsztynie

tekst, realizacja: Paweł Zapendowski
2.02.2006 (podczas wernisażu wystawy)
BWA Olsztyn

Czytania performatywne:

 

  • Jak z Almodovara

obsada: Anna Dzierża, Grzegorz Kliś i Grupa Off-Krakow

reżyseria i scenografia: Paweł Bitka

charakteryzacja: Szkoła Wizażu i Stylizacji Artystyczna Alternatywa

23.10.2013

Teatr Groteska (Scena dla Dorosłych) w Krakowie

23.11 i 4.12.2013

Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie

 

  • Zmazy

fragmenty sztuki Lilith za oknem

obsada: Monika Frajczyk i Norbert Burkowski

reżyseria: Paweł Zapendowski

17.03.2013

Fundacja Bulwary Sztuki

Mostowa Art Cafe w Krakowie

 

  • Jestem jaka jestem (Je suis comme je suis)

obsada: Elisabeth Duda, Agnieszka Grzybowska, Darianna Myszka, Grzegorz

Onyszkiewicz, Tadeusz Różycki, Remigiusz Spychalski

muzyka: Sylvia Filus

reżyseria: Paweł Zapendowski

spektakl czytany: język polski / napisy francuskie

prod.: Kulturalna Europa

7.02.2013

Espace Beaujon, 208, rue du Faubourg Saint-Honoré 75008 Paris

 

  • Kokaina (dzień 1 i 2)

dramat muzyczny o Georgu Traklu

muzyka i tekst: Paweł Bitka oraz adaptacja poezji Georga Trakla (w tłum. Andrzeja Lama i Krzysztofa Lipińskiego), Hugo von Hofmannstahla, Rainera Marii Rilkego, Koheleta

obsada: Wojciech Michno, Aleksandra Barczyk, Stanisław Michno, Paulina Słaby, Jacek Ozimkowski (baryton), Anna Bober (mezzosopran), Małgorzata Westrych (fortepian), Roman Opuszyński (live electronic)

reżyseria: Paweł Zapendowski

wykonanie estradowe, multimedia

22.04.2010

Galeria Austriackiego Konsulatu Generalnego w Krakowie

 

  • S/M :) - (później tytuł: Jak z Almodovara)

obsada: aktorzy Teatru im. L.Solskiego

reżyseria: Andrzej Sadowski

Ogólnopolski Konkurs Komediopisarski /nagroda/

na Festiwalu Komedii X Talia

12.10.2006

Teatr im. L.Solskiego w Tarnowie

 

  • musica humana

obsada: uczestnicy kursów

reżyseria: Paweł Zapendowski

Letnie Kursy Kompozytorskie

wrzesień 1983

Kazimierz Dolny n/Wisłą

 

Kokaina

Gatunek sztuki
Sztuka muzyczna
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Georg - poeta (tenor lub aktor); Greta - jego siostra, pianistka (aktorka); Agnes - młoda śpiewaczka (mezzosopran - ta sama wokalistka w roli Anioła); Anioł, Aptekarz - (baryton), Oczy kamienicy - mieszkańcy domu (chórek 2 os. głos męski i głos żeński)...
Szczegóły
muzyka i tekst: Paweł Zapendowski / adaptacja fragmentów poezji Georga Trakla (w tłum. Andrzeja Lama i Krzysztofa Lipińskiego), Rainera Marii Rilkego, Koheleta i in.
Szczegóły obsady
+ chór i tancerze

Kokaina Pawła Zapendowskiego to kolaż muzyczno słowny, w którym przeplatają się dźwięki i fragmenty tekstów poetyckich Georga Trakla, Rainera Marii Rilkego, Leopolda Staffa i innych poetów. 
Utwór porusza problem kondycji człowieka, jego wyborów (świadomych bądź nie), jego lęków i pragnień. Bohaterem jest Georg Trakl, poeta urodzony w Salzburgu, wybitna postać austriackiej literatury przełomu XIX i XX w., okresu ekspresjonizmu. Opera opowiada o krótkim i burzliwym życiu poety (romans z siostrą), jego twórczości, narkotykach i udziale w I wojnie światowej.
Bohaterowie, mieszkańcy zaściankowego Salzburga, marzą o zmianie swego losu. Młoda śpiewaczka Agnes pragnie światowej sławy i uznania, dlatego zaraz po Świętach Wielkanocnych chce opuścić Salzburg i udać się na casting do podrzędnego teatru w Wiedniu. Georg, zmęczony wiedeńskim życiem, które nie spełniło jego oczekiwań, powraca do Salzburga i pracuje w aptece. Jego siostra Greta także opuszcza Wiedeń, który nie zaspokoił jej pragnień i twórczych ambicji. Artystycznie uzdolnione rodzeństwo staje się obiektem plotek mieszkańców Salzburga. Oczy kamienicy, będące symbolem wszystko wiedzących i widzących sąsiadów, tropią kazirodczy związek Georga i Grety. Plotka, szeptana z ust do ust, dociera do Aptekarza, który pomimo moralnych rozterek (jest Wielki Piątek), zwalnia Georga z apteki. 
W Kokainie nie do końca wiadomo, co jest jawą, a co snem - podobnie jak w poezji Trakla. Georg i Greta coraz bardziej pogrążają się w autodestrukcji. Z drugiej strony słychać miarowe i coraz intensywniejsze odgłosy wielkopostnych kołatek. Mieszkańcy Salzburga śpiewają o męce Chrystusa, o jego poświęceniu dla ludzkości. Jednocześnie nie zapominają o swoich doczesnych potrzebach. 
Ostatecznie Greta, która spodziewa się dziecka Georga, planuje opuścić Salzburg i wyjść za mąż za bibliotekarza z Berlina. Tekst kończy Aptekarz śpiewając wiersz Hugo von Hofmannsthala "Tak, niektórzy muszą umrzeć nisko".

Opera porusza problemy bliskie twórczości Georga Trakla, jak sens istnienia, przemijanie, śmierć. 
Gdzieś obok pobrzmiewa echo męki i śmierci Jezusa Chrystusa, który oddał swoje życie za ludzi nie potrafiących odnaleźć szczęścia w życiu. 
Na przemian dekadencką i religijną atmosferę sztuki podkreślają śpiewane przez bohaterów pieśni i piosenki, w znaczący sposób wpływające na formę i nastrój sztuki,  podobnie przeplatają się oba wątki losów bohaterów.

ADiT

Jestem jaka jestem

Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
Missisipi – 70 lat, dziewczyna, chłopak, Ilya – 70 lat
Akcja dzieje się na statku wycieczkowym Baetau-Mouche "Europe", który pływa po Sekwanie, jak statek w filmie „Rejs" po Wiśle. Missisipi, Kinga i Remi dają przedstawienie dla pasażerów statku.

W pierwszej połowie sztuki pokazana jest trupa aktorska, która ma dać przedstawienie dla turystów obżerających się frytkami. A więc chodzi tu o upadek sztuki wysokiej. Missisipi kojarzy się to z epizodem, gdy w '67 grała dla robotników w zakładach Renault, a oni jedli kiełbasę i pili piwo. Przedstawienie na temat rewolucji francuskiej jest okazją do wypromowania płynu do kąpieli (parodia śmierci Marata w wannie), a odgrywane scenki zmieniają się w zależności od mijanej atrakcji turystycznej.

Stara aktorka Missisipi pragnie wysokiej sztuki, natomiast młodzi aktorzy myślą głównie o kasie, więc nie przeszkadza im uprawianie „sztuki turystycznej". Porwanie statku jest okazją do pokazania spektaklu o życiu Missisipi. Tragikomedia, którą do tej pory była sztuka Pawła Zapendowskiego, zmienia się w melodramat. Opowiadana jest ckliwa historia romansu jej matki z rosyjskim Żydem Ilyą i aranżowanego małżeństwa z Francuzem. Cały czas pobrzmiewa w niej tęsknota za Polską, z której Missisipi musiała szybko wyjechać na wieś i porzucić marzenia o karierze, bo wybuchła wojna. Sama kazała potem swojej córce Natalie wyjechać do Paryża, chcąc by ta uniknęła jej losu (Missisipi cały czas wypatruje Natalie podczas podróży statkiem). W wieku pięćdziesięciu lat Missisipi powróciła do Paryża, by zostać aktorką, jednak nikt już jej nie chciał.

Gdy spektakl o Missisipi kończy się (monodramem, który pokazała w Paryżu dla 3 widzów), akcja znowu wraca na statek, który tymczasem dopłynął do Łodzi. Okazuje się, że to Missisipi sfingowała porwanie. Po kilku perypetiach sztuka dociera do szczęśliwego końca: Missisipi w końcu udaje się porozumieć z córką, która obiecuje jej kupić mieszkanie w Paryżu.

Sztuka została zaprezentowana na scenie Espace Beaujun w Paryżu - nota na teatralia.com.pl.

Jak z Almodovara

Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Burleska lub tragedia buffo z happy endem

Sztuka otrzymała nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Komediopisarskim "Miłość w czasach zarazy" - X Talia"06 - Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego
Szczegóły obsady
+ statysta

BOŻENKA - eks-żona Gola, później Mistresa ŻIZELA
IZA - później Domina IZABEL
KASIA - żona Adriana, później Domina KATRIN
DOMINKA - recepcjonistka w SKD, najmłodsza z pań

Lady i Madam - Panie z agencji:  "Bat-man" i "Paradajs" (grane przez aktorki występujące wcześniej - Kasia gra Lady, a Iza - Madam. Należy ukryć ich tożsamość np. przez kostium, zmianę głosu. Angażowanie innych aktorek jest zbędne)

Golo - eks-mąż Bożenki - później Zorro
Adrian - mąż Kasi, zdecydowany maso - później niewolnik Jogi
Klient - później Niewolnik Zwyczajny
Niewolnik S. - niewolnik z pozycją, kasą i klasą, jakoby senator, po pięćdziesiątce
Maczo - ochroniarz
Typ w kominiarce - bandyta, Tancerz - striptizer (postacie grane przez statystę)

oraz Trzech pracowników sklepu meblowego  

"Tekst ma w sobie dużą potencję literacką i energię na wywołanie śmiechu."

Andrzej Sadowski, reżyser

"Myślę, że poziom wyrafinowania, jeśli chodzi o odniesienie się do współczesnej rzeczywistości, największy jest w sztuce Pawła Zapendowskiego. Tekst jest napisany dowcipnie i sprawy rodzajowe dość inteligentnie mieszają się z diagnozą obecnego stanu rzeczy, a więc społeczeństwa chorego na konsumpcję i usługi."

Maciej Wojtyszko, dramaturg, reżyser
(Festiwal Komedii X Talia' 06)

Jak z Almodovara to zwariowana komedia no limit o "seksie w wielkim mieście - inaczej". Niejaka Bożenka - mieszkanka Obciachowa, w stolicy znana jako Mistresa Żizela, amatorka skórzanej bielizny, wysokiego obcasa (niekoniecznie kojarzonego z luksusowym dodatkiem "Gazety Wyborczej"), pejcza, kija oraz pewnego senatora, który z lubością oddaje się maltretowaniu - namówiwszy swojego małżonka-szowinistę, aby wszystkie pieniądze zainwestował w kupno kamienicy, rozwodzi się z nim. Przy wsparciu przyjaciółek - niezadowolonych ze związków z facetami - udaje jej się wyciągnąć od męża cały majątek, który odegra niemałą rolę w zasadniczej przemianie, jaka w jej życiu się dokona. Bożenka wyjeżdża do stolicy, gdzie wespół ze swą przyjaciółką, specjalistką od rozliczeń skarbowych, zakłada agencję "Zrób mi Pit-a". Pod tą nazwą, wbrew skojarzeniom z pewną formą seksualnego zbliżenia, ukrywa się agencja doradztwa skarbowego. Nie tylko czytelnik o kosmatych myślach daje się zwieść żartom autora, ale także pierwszy klient tejże agencji. Mężczyzna, który po usłyszeniu komendy "proszę pokazać swojego pit-a" dokonuje artystycznego striptizu, niekoniecznie poszukiwał w gabinecie Bożenki metod obejścia systemu podatkowego. Ale Bożenka szybko orientuje się, że ta profesja nie pozwoli jej na szybkie wybicie się ponad klasę średnią. Poza tym agencja towarzyska dałaby jej możliwość zemszczenia się na męskich oprawcach. W gazecie zamieszcza anons: "Bydlaku Bezproblemowo zrealizujesz swe marzenia... Do Salonu Kobiecej Dominacji, którego grafik pęka w szwach, nie jest łatwo się dostać. Zwłaszcza, że Żizelę oraz jej wspólniczki zaczyna nudzić nieefektowne znęcanie się nad facetami. Tymczasem Golo, klasyczny "burak", który aby wysłać maila musi prosić swojego przyjaciela-fetyszystę o pomoc, w wielkim mieście się nie odnajduje... Odnajduje za to Żizel. Spotykają się w przebraniach: on w stroju Zorro, ona jako kobieta-wamp...

(za: "4 Strony Talii' 06")

...dwaj koledzy rozmawiają dialogiem z Almodovara:

ADRIAN
- Jak z Almodovara. 
GOLO
- Myśleć muszę, człowieku. Myśleć, a on mi przeszkadza w myśleniu. Z jakiego Almo-wodo...?
ADRIAN
- "Miesiące, lata... i nie ma nadziei...", "Porozmawiaj z nią" - Almodovara.
GOLO
- "Chciałbym, ale ona mnie nie słyszy."
ADRIAN
- "Skąd ta pewność?"
GOLO
- "Jej mózg jest martwy."
ADRIAN
- "Mózg kobiety jest tajemnicą, szczególnie w tym stanie. Kobietom trzeba poświęcać uwagę, rozmawiać z nimi. Troszczyć się, kiedy trzeba. Pieścić je."
GOLO 
- Eee... Rozmawiałem. (...)

Paweł Zapendowski - Jak z Almodovara 
 

tekst dostępny w ADiT lub w formie e-booka