język polskijęzyk angielski

Całkiem fajnie

Tytuł oryginalny
Eigentlich schön
Tłumacz
Piaseczna, Karolina
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera
2015, Schauspiel Leipzig, reż. Bruno Cathomas

Schmidt kreuje świat młodych ludzi, którzy nie potrafią odnaleźć się w świecie i, świadomie lub nie, nie szukają stabilizacji życiowej. Autor rejestruje zachowania i analizuje niepokoje i traumy pokolenia trzydziestolatków, którzy jak współcześni nomadzi przemieszczają się w poszukiwaniu pracy po całym globie. Nowy Jork, Berlin, Konstancja, Bangkok. Raz tu, raz tam, osiadają zazwyczaj na kilka miesięcy albo tygodni. Ich życie upływa w pociągach intercity, samolotach i pustych mieszkaniach – nie ma sensu ich urządzać, skoro tymczasowi mieszkańcy są tu tylko na chwilę. Efemeryczne są też ich związki: pielęgnowane (albo i nie) na odległość. Bohaterowie wykreowani przez Schmidta należą do pokolenia, które żyje w permanentnej teraźniejszości, zawieszone gdzieś pomiędzy: pomiędzy tu i tam, pomiędzy strefami czasowymi, pomiędzy aspiracjami a możliwościami, pomiędzy, niekiedy skrajnym, indywidualizmem a wartościami wspólnotowymi, wreszcie pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym. Autor perfekcyjnie dostosował formę sztuki do tematyki, o której ta traktuje. Całkiem fajnie jest umiejętnie splecionym patchworkiem z konwersacji prowadzonych mailowo, na Facebooku czy przez SMS-y, i scen rozgrywających się w realu. Autorowi udało się uchwycić i w bliski współczesnemu odbiorcy sposób przedstawić nastrój ponowoczesnej epoki. O ile w didaskaliach poprzedzających tekst autor pisze: „aktorzy mogą się swobodnie poruszać w przestrzeni wirtualnej. wszystko jest możliwe. nie ma żadnych granic.”, o tyle czytelnika interesuje przecież przede wszystkim moment wyjścia bohaterów poza wirtualność i ich konfrontacja z realnymi problemami. Prawdziwie fascynujący w sztuce Schmidta jest właśnie moment, gdy znika nierealność świata mediów społecznościowych, a w życie bohaterów wkracza rzeczywistość, bo to wtedy pojawia się możliwość performatywnego przeniesienia opowiadanej historii do świata odbiorcy.

- Na podstawie Wstępu Krzysztofa Tkaczyka do II tomu antologii sztuk Volkera Schmidta pt. Zimne serca.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Całkiem fajnie