poetka, pisarka, dramatopisarka, reżyserka. Opublikowała tomy poetyckie: Po kostki w niebie, Czerwie, Berlin Porn, mocne skóry białe płótna (książka nominowana do nagrody Literackiej Gdynia 2020), Małe powinności (książka nominowana do Nagrody literackiej Gdynia 2023) oraz powieści: Mężczyzna z kodem kreskowym, Jesień w Nowym Jorku, Loża. Jako dramatopisarka współpracowała z Narodowym Starym Teatrem, dla którego napisała sztukę Projekt Ameryka (2009) i Teatrem Nowym w Krakowie, gdzie odbyła się premiera jej dramatu Wężowisko (2014). Brała również udział w międzynarodowym projekcie teatralnym Kraków-Berlin XPRS (2011), tworzonym przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie i Maxim Gorki Theater w Berlinie. W latach 2016-2022, we współpracy z galerią Otwarta Pracownia tworzyła niezależną scenę teatralną w Krakowie oraz cykliczne wydarzenia łączące sztuki wizualne i literaturę. W ramach projektu GAME OVER? – o budowaniu ponadnarodowych relacji Polska-Niemcy-Ukraina napisała dramat Obcy. Tragedia grecka, który był wystawiany w języku polskim i ukraińskim, został również pokazany w Niemczech oraz na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Złoty Lew we Lwowie (2019). Jej dramat Całe życie miał premierę w Krakowie w Teatrze Łaźnia Nowa w 2018, w ramach projektu Sto Lat Głosu Kobiet, a następnie grany był w Teatrze Barakah. W ostatnich latach związała się Teatrem Miejskim w Gliwicach, gdzie wyreżyserowała swoje sztuki Całe życie (2021) i Dobra Rodzina (2023). Wybrane teksty teatralne autorki ukazały się w publikacji Rozczarowanie jest seryjnym mordercą. Dramaty (Muzeum w Gliwicach, 2023). W 2024 ukazała się także książka Rozbiór. Wiersze wybrane pod redakcją Karola Poręby i Jakuba Skurtysa (WBPiCAK, Poznań). Wiersze Joanny Oparek są tłumaczone na język hiszpański, serbski, włoski, czeski, duński i angielski, w 2024 ukazały się także w amerykańskiej antologii VISCERA Eigh Voices from Poland (Litmus Press, New York). Była stypendystką Miasta Krakowa i dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2021 jest członkinią Rady Programowej Nagrody Dramaturgicznej im. Tadeusza Różewicza.