język polskijęzyk angielski

Alksnin, Adrianna

Reżyserka, pisarka, dramaturżka. Szczecinianka z urodzenia, nowohucianka z wyboru. Absolwentka komparatystyki oraz kultury współczesnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Autorka tekstów poświęconych polskiej literaturze międzywojennej oraz historii kobiecego szaleństwa. Publikowała m.in. na łamach „Tekstów Drugich”, „Przeglądu Humanistycznego”, „Pamiętnika Literackiego”.

Autorka tekstów dramatycznych. Finalistka konkursu dramaturgicznego X Metafory Rzeczywistości organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu za tekst 3mm, który tamże został zrealizowany w formie czytania scenicznego w reżyserii Małgorzaty Głuchowskiej. Dwukrotna półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za teksty Pocztówki z końca świata i Po co nam komputery, skoro ludzie umierają na dyzenterię? Nakładem wydawnictwa Niebieska Studnia opublikowała debiutancką książkę Sromotny przegryw (2020), za którą otrzymała nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Była gościnią festiwalu Miasto Słowa towarzyszącego Nagrodzie Literackiej Gdynia (2020) oraz gościnią Festiwalu Conrada (2020). Laureatka stypendium w dziedzinie kultury marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (2021). Aktualnie pracuje nad debiutancką powieścią.

Absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych Krakowie. Asystentka przy spektaklach Remigiusza Brzyka i Agaty Dudy-Gracz. Współzałożycielka i administratorka portalu Pracowni Dramaturgicznej AST (2016-2019). Uczestniczka warsztatów teatralnych z Cezarym Tomaszewskim, Michałem Zadarą i Justyną Sobczyk w ramach projektu „Inny teatr” (AST Kraków) oraz warsztatów dramaturgicznych Deep Dive Dramaturgy (Kammerspiele, Monachium). Dramaturżka przy spektaklu Księżniczka na opak wywrócona (reż. Remigiusz Brzyk, AST Kraków 2016), a także przy projektach Teatr w Krakowie. Prolog oraz Wyspiański wyzwala w reżyserii Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2017). Jej etiuda reżyserska Bracia, która powstała pod opieką Michała Borczucha, prezentowana była podczas 8. Forum Młodej Reżyserii (2018). Autorka etiudy reżyserskiej Baba-Dziwo powstałej we współpracy z Teatrem Ludowym w Krakowie w ramach II edycji Festiwalu Młodych Reżyserów (2018). Uczestniczka projektu „Młodzi w Starym” (Stary Teatr w Krakowie im. Heleny Modrzejewskiej, 2018). W maju 2019 zrealizowała spektakl Smutna dziewczyna Sylvia Plath w teatrze AST w Krakowie według własnego scenariusza. Reżyserka czytania performatywnego Lem sam na sam z Lemem w Mazowieckim Instytucie Kultury w ramach projektu Nowe Formy Teatru (2019). Laureatka konkursu Teatralna Antologia Nowych Utopii w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, gdzie zrealizowała miniserial internetowy Agharta (premiera: październik 2020). Spektakl dyplomowy według książki Olgi Hund Psy ras drobnych zrealizowała w Teatrze Barakah (premiera filmowa online: listopad 2020, premiera na żywo: czerwiec 2021).

Portfolio