język polskijęzyk angielski

Ostatnie dni Judasza Iskarioty

Tytuł oryginalny
The Last Days of Judas Iscariot
Tłumacz
Woźniak, Daniel M.
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera
2005, koprodukcja LAByrinth Theatre i Public Theatre, reż. Philip Seymour Hoffman

„Sztuka ta osadzona jest w ponadczasowej i czarno-komediowej, ziemskiej rzeczywistości nieba i piekła. Stephen Adly Guirgis odczytuje na nowo krytyczną sytuację oraz tragiczny los najhaniebniejszego grzesznika Nowego Testamentu - Judasza."

Ostatnie dni Judasza Iskarioty potwierdzają, że Guirgis jest wyróżniającym się dramaturgiem ostatnich lat. Jego wnikliwy umysł nie zadowala się gotowymi i łatwymi odpowiedziami. Zrozumienie, a nawet identyfikowanie się z ludźmi życiowo przegranymi, jak również niewymuszona łatwość formułowania myśli, które urastają do miana poezji języka ulicy, czynią autora namiętnym i upartym poszukiwaczem, który ukazuje problemy starożytnej Galilei odnosząc je do współczesnego świata dwudziestego pierwszego wieku." - The New York Times

„Niezwykła sztuka ...od Aniołów w Ameryce nie widziałem spektaklu, który by tak odważnie wypowiadał się na temat mocy ducha, przyznając duszy rację bytu." - The Guardian (UK)

Akcja sztuki toczy się w Nadziei, niewielkiej części Czyśćca, gdzie życie mieszkańców determinują kolejne procesy sądowe. Nadzieja przestała być miejscem kontemplacji – zastąpiły ją pretensje, kłótnie, oskarżenia i pomówienia. Dzięki nakazowi podpisanemu przez samego Boga, który przynosi św. Monika – specjalistka od trudnych spraw, pod sąd wezwany zostaje pogrążony w katatonicznym stanie Judasz Iskariota, który od dłuższego czasu przebywa w piekle. Rozpoczyna się proces Judasza. Broni go cygańsko-irlandzka adwokatka Fabiana Aziza Cunningham, oskarżycielem jest prokurator El-Fayoumy, a sprawę prowadzi sędzia zwany przez Szatana Frankiem. Na sali sądowej pojawiają się kolejni świadkowie: apostołowie, Matka Teresa, Szymon Gorliwy, Szatan, Maria Magdalena, Kajfasz, Piłat, a nawet Zygmunt Freud. W obliczu równowagi argumentów za i przeciw adwokatka wnosi o ponowne odtworzenie wydarzeń po aresztowaniu Mesjasza. Judasz zarzuca Jezusowi, że nie był przy nim, gdy potrzebował pomocy. Na koniec jeden z przysięgłych, Butch Honeywell, informuje, że Judasz uznany został winnym. Sztukę kończy obraz płaczącego Jezusa, myjącego stopy Judaszowi.

Ostatnie dni Judasza to napisana odważnym językiem filozoficzna, misteryjna, symboliczna sztuka z alegorycznymi postaciami. Przewijający się przez nią święci i grzesznicy (każdy z nich obdarzony jakimś charakterystycznym rysem) to ludzie z krwi i kości, którym nieobce są ludzkie słabości i cierpienie. Tytułowy bohater ukazany jest nie jako zdrajca i nikczemnik, lecz człowiek pogrążony w rozpaczy i bezsilności. Nikt tutaj nie jest bez winy, nawet Jezus. Guirgis, choć mówi o sprawach największej wagi – bożym miłosierdziu, potrzebie przebaczenia i niedoskonałości ludzkich sądów - czyni to z poczuciem humoru. Wykorzystując konwencję „teatru w teatrze", przedstawia nowe, apokryficzne niemal wersje znanych z ewangelii opowieści. Przedzierając się przez meandry wiary, dokonuje ponownych przewartościowań dogmatów i daje przystępny namysł nad tajemnicą ofiary, zbawienia oraz ideą bożej miłości.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Ostatnie dni Judasza Iskarioty