język polskijęzyk angielski

Operacja Castro

Tytuł oryginalny
Castro’s Beart
Tłumacz
Mackiewicz, Karolina
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
mężczyźni w wieku ok. 40-50 lat

Operacja Castro powstała przed 11 września 2001. Ze względu na tematykę, po tej dacie  zyskała ona na aktualności jako nośnik nowych kontekstów historycznych wydarzeń sprzed niemal pół wieku. Rząd USA wciąż, od tylu już lat, rozważa swój następny krok w „kwestii kubańskiej”. Dlatego to, co wczoraj jeszcze było satyrą, dziś może nieźle przerazić. Bill, konserwatysta z Południa. A oto Tom, idiota z piórnikiem pełnym długopisów; Paul, liberalny prawnik z Harvardu i outsider, który usilnie stara się nadać dyskusji jakikolwiek pozór realności, z drugiej strony jednak z entuzjazmem przyklaskuje regułom gry, w której uczestniczy. Ted, przywódca i były oficer Biura Służb Strategicznych. Partner doskonały, za wszelką cenę  trzyma się tematu. Tom to przygarbiona sylwetka człowieka, który sprzedał duszę na rzecz wypełniania reguł i inkasowania emerytury. Bill, zniewolony retoryką antykomunizmu i obroną komisji Mc Carthy’ego, ma jednak wystarczający potencjał i dostatecznie wysoką rangę, by przekonać innych do swoich racji. Czterech agentów specjalnych spotyka się w siedzibie CIA w Langley, aby omówić kwestię kubańską i zadecydować, jak podkopać autorytet, bądź wręcz pozbyć się nowego przywódcy Kuby – Fidela Castro. To burza mózgów, podczas której uczestnicy wymyślają coraz bardziej nieprawdopodobne sposoby realizacji celu, przy czym każdy pomysł traktowany jest ze śmiertelną powagą i szczegółowo omawiany. Choć żaden z planów nie ma szans na wejście w życie, właśnie jedną z większych zalet tekstu Operacji Castro Briana Stewarta jest stopień abstrakcji omawianych scenariuszy w kontekście faktu, że tekst powstał z inspiracji planami rozpatrywanymi przez CIA. Rzeczywistość rzadko kiedy jest tak zabawna, a także tak przerażająca, jak wytwory ludzkiej fantazji.  Jednak dla CIA studium kubańskie to rodzaj zagadnienia biznesowego, które trzeba rozwiązać – możliwie jak najtaniej i najbardziej efektywnie. Znajomość wydarzeń tamtych czasów z pewnością pomaga zrozumieć omawiane szczegóły, ale autor podaje pełną listę lektur i stron WWW pomocnych w uzupełnieniu wiedzy historycznej, nie trzeba więc zawierać tych informacji w tekście sztuki. „Duck and cover”, instrukcja zachowania się podczas ataku nuklearnego, obowiązująca dzieci amerykańskie od lat 50-tych aż do końca „zimnej wojny” była jak najbardziej prawdziwym i realistycznym programem rządowym. Ale dla czterech specjalistów z CIA równie realistycznym było wywołanie kontrrewolucji poprzez zaaranżowanie ponownego pojawienia się Chrystusa na ziemi kubańskiej. W tym przypadku nie bez znaczenia jest broda Fidela Castro.

RECENZJE

  • „Ogromną zaletą sztuki jest przypomnienie faktu, że intrygi przeciwko Fidelowi Castro, wysnuwane przez CIA, to tylko jeden z wątków tej samej historii, która toczy się przez dziesięciolecia aż do dziś: bohaterowie z nostalgią wspominają sukces obalenia rządu Gwatemali w roku 1954. A sztuka Stewarta, napisana w roku 1999, okazuje się niebezpiecznie prorocza…”

The Guardian

  • Operację Castro po raz pierwszy wystawiono na Broadwayu w 2001 roku, tuż przed atakiem na Nowy Jork. Jednak po 11 Września tekst zdaje się zyskiwać na aktualności sugerując, że ci, którzy nie uczą się na błędach historii, będą je bezmyślnie powtarzać.”

Telegraph

  • „Prześmiewcza komedia…, niezwykle na czasie, prowokująca do myślenia”

New York Times

  • „Od zabójstwa na życzenie do zatrutych butów i eksplodujących cygar. Pomysły od najzwyczajniej niewykonalnych do niewyobrażalnie absurdalnych. Jeszcze bardziej przerażające niż same pomysły jest to, że scenariusz oparto na faktach.”

Houston Review

  • „Nie ma wątpliwości, że czasem prawda bywa bardziej nieprawdopodobna od fikcji. Który scenarzysta odważyłby się wymyślić ponowne zstąpienie Jezusa Chrystusa albo truciznę powodującą łysienie, jako metody na pozbycie się dyktatora? I jaka widownia byłaby skłonna mu uwierzyć?”... Operacja Castro to nieco więcej niż parada absurdalnych idei. Scenariusz Stewarta to przede wszystkim konsekwentna komedia”.

Off - Broadway

  • „Prawdopodobnie gdzieś w kwaterze głównej CIA właśnie w tej chwili opracowywane są podobne plany przeciwko Chavezowi czy Moralesowi. Miejmy nadzieję, że ich autorzy są równie kompetentni, co bohaterowie Operacji Castro”.

Morning Star Online

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Operacja Castro