Hades

Autor: 
Apke, Fred
Przekład: 
Klubowicz, Marta

Budda (1K, 2M), Zabij mnie (3M), Kot (1K, 1M)

OsobyBudda - Prof. Reinhold, Pani Schneider, Jürgen; Zabij mnie - Ojciec, Syn, Profesor, Pielęgniarka (epizod bez tekstu); Kot - Mrs. Glassy, Row
Trzy surrealistyczne, pełne napięcia jednoaktówki Freda Apke w stylu mistrza gatunku... zgłębiją samo dno piekła ludzkiej psychiki. W Buddzie spokojny prof. Reinhold zostaje wciągnięty przez sąsiadkę w serię absurdalnych zdarzeń. Jego bezsilność wobec jej zachowania i narastająca w nim agresja doprowadzają do tragicznego finału. W Zabij mnie Syn odwiedza w szpitalu poważnie chorego Ojca. Ostatnia, a zarazem pierwsza szczera rozmowa zmienia się w próbę sił między mężczyznami. Tym razem to Syn przejmuje kontrolę nad życiem Ojca. W jednoaktówce Kot młoda karierowiczka idzie na spotkanie z tajemniczym i wszechwładnym Arielem. Ariel, udając kogoś, kim nie jest, prowadzi z kobietą perwersyjną i niebezpieczną grę, która zakończy się jego samobójstwem. Hades to mroczna trójczłonowa prowokacja, osadzona w modelach rzeczywistości, gdzie coraz bardziej dotkliwe staje się pytanie o istnienie Boga, na które nie ma odpowiedzi. Intrygujące postaci i ich tajemnicze sprawy wciągają do gry.
Budda

Spokojny starszy pan, profesor religioznawstwa, wprowadził się do nowego mieszkania. Samotność zakłóca mu wścibska sąsiadka, która nawiedza go w towarzystwie dorosłego, lecz całkowicie zależnego od niej, opóźnionego w rozwoju syna. Z pozoru niewinna sąsiedzka wizyta przeradza się w prawdziwe piekło, psychiczny terror, a w rezultacie prowadzi do zbrodni.

Zabij mnie

Sztuka dotyczy trudnych, toksycznych relacji Ojca i Syna oraz problemu eutanazji. Ojciec na łożu śmierci prosi syna, aby pomógł szybko i godnie umrzeć. W szpitalnej sali dochodzi między nimi do bolesnej rozmowy - rozliczającej nie tylko z ich rodzinnych relacji. Ojciec po raz pierwszy w życiu opowiada swoje przeżycia wojenne. Dialog jest próbą sił między dwoma mężczyznami. Kto tym razem okaże się silniejszy? Czy dominujący i apodyktyczny ojciec? Czy od dzieciństwa zdominowany syn, który pierwszy raz w życiu ma przewagę nad ojcem? Miłość miesza się z nienawiścią, poczucie krzywdy ze współczuciem, potrzeba przebaczenia z instynktem zemsty.

Kot

Historia i sceneria jak z nieznośnego, mrocznego, sennego koszmaru. Młoda, pewna siebie kobieta biznesu przychodzi do opustoszałego magazynu, gdzie rezyduje tajemniczy pan Ariel, wpływowy bogacz, z którym chce podpisać jakąś ważną i korzystną umowę. Dostępu do niego broni mężczyzna z rewolwerem. Mężczyzna chce sprawdzić, jak dalece kobieta jest zdeterminowana w swoim postanowieniu, i prowadzi z nią okrutną grę. Zabija psy, które bronią dostępu do kryjówki, a następnie każe się jej rozebrać i iść nago do szefa. Kobieta zaczyna płakać, a mężczyzna zatapia się w swoich koszmarnych wspomnieniach o wojnie w Wietnamie. To on jest Arielem, wszechwładnym i okrutnym bossem, choć czuje się jak "rozjechany na ulicy kot".