Alma i Ruta

Autor: 
Agmon, Goren
Przekład: 
Sidi, Elżbieta
Gatunek: 
Dramat
Obsada kobiety: 
4
Obsada mężczyźni: 
2

Hit telawiwskiego teatru Beit Lessin, dzięki któremu widzowie mają szansę zajrzenia do izraelskich domów i poznania Izraelczyków od intymnej strony. Sztuka uzmysławia przepaść pomiędzy dwoma światami, reprezentowanymi przez Tel Awiw i Bnei Brak. Przedstawia jeden z najistotniejszych konfliktów współczesnej społeczności izraelskiej podzielonej na odizolowane od siebie obozy: świecki
ch Żydów - zwolenników modernizacji, postępu, emancypacji i liberalizmu oraz ortodoksyjnych strażników żydowskiej tradycji i religii - tradycjonalistów żyjących według zasad wyznaczonych przez prawa liczące tysiące lat zawarte w religijnych księgach: Torze i w Halacha. Dramat porusza kwestię konfliktu pokoleń, wykorzystywania seksualnego i dyskryminacji kobiet w społeczeństwie ortodoksyjnym.

Ruta, utalentowana ortodoksyjna dziewczyna z religijnego miasta izraelskiego Bnei Braku, pisze w sekrecie przed najbliższymi książkę opartą na autentycznych wydarzeniach, obnażającą brutalne prawdy o wykorzystywaniu seksualnym w środowisku ultraortodoksyjnych Żydów. Jej twórczość nie jest aprobowana przez najbliższych ani przez środowisko, które stara się nie dopuścić do publikacji książki. Ostatecznie Ruta, ofiara przemocy seksualno-społecznej, która odważa się głośno mówić prawdę i poddaje pod wątpliwość autorytety religijne, w imię fałszywie pojmowanego honoru rodziny i narodu żydowskiego zostaje ukarana odseparowaniem od rodziny. Wydawcą jej książki jest Alma, wykształcona, mocna, niezależna, ambitna Izraelka, będąca jednocześnie wrażliwą i kruchą emocjonalnie kobietą hołdującą wartościom laickim. Alma skłócona jest z córką, która przeszła na ortodoksyjny judaizm i ze względu na zasady panujące w tym środowisku zmuszona została do zerwania więzi z rodziną.

Sześć postaci - dwie ultraortodoksyjne dziewczyny, dwie matki - wdowy (świecka i ortodoksyjna), dwóch mężczyzn - brat (typowy młody, świecki Izraelczyk) i wuj (przedstawiciel ortodoksji żydowskiej) to postaci skomplikowane, niejednoznaczne, poszukujące prawdy o sobie, ludzkiej naturze i świecie. Pogrążeni w bólu, są odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale i za innych. Widz poznaje motywacje ich działania, śledzi ich wybory i współprzeżywa uniwersalne konflikty.

Wiarygodne sceny wzięte prosto z izraelskiego życia; naturalne, doskonałe dialogi; głębokie zrozumienie podziałów wewnętrznych we współczesnym świecie izraelskim i żydowskim oraz trzymająca w napięciu, szybka akcja z wieloma dramatycznymi zwrotami to niewątpliwe zalety tej, jak i innych sztuk Goren Agmon, podobnie jak jasna konstrukcja, przemyślana w każdym najmniejszym szczególe.