Nowe sztuki, nowi autorzy

Mecz o wszystko

Pawłowski, Łukasz

Bohaterowie Meczu o wszystko to trzej sędziowie, którzy mają poprowadzić finałowe starcie o Puchar Polski. Młody Zięba, główny arbiter, doznaje szoku, kiedy okazuje się, że zamiast sędziego Barana asystować mu będzie na linii słynny Łapa, złodziej i aferzysta, który właśnie wyszedł z więzienia. Drugie zmartwienie Zięby to Stasiu, który przyjechał na mecz prosto z wesela i jest, delikatnie mówiąc, niedysponowany. Zięba - idealista wojujący o oczyszczenie sportu z układów, przekrętów i machlojek - jest załamany.

S_p_o_n_a_d

Pawłowski, Łukasz

Na świecie trwa totalna wojna. Rzecz dzieje się wszędzie i nigdzie. Swoje rządy bezprawia wprowadzają w życie barbarzyńcy, dla których nie ma nic świętego, niszczą wszystko i wszystkich, których napotykają na swojej drodze. Do czasu, aż przyjdą następni, tacy sami. Sztuka składa się z krótkich scen przetykanych cytatami z Biblii.

Inne miasto

Pawłowski, Łukasz

Na Ziemię ma spaść planetoida, która poczyni ogromne zniszczenia. Społeczność pewnego miasteczka śledzi komunikaty na ten temat oddychając z ulgą, że zagłada im nie grozi. Plenatoida ma spaść w sam środek USA... Jednak strach w ludziach tkwi głęboko, poczucie winy mają wpojone, zwłaszcza w takim miasteczku jak to, gdzie żyją ludzie prości, tworząc wraz z miejscową kurwą, drobnymi prestępcami, pijaczkami oraz cyganem - specem od czarnych interesów - przekrój społeczeństwa.

Las Villas

Kaczorowski, Tomasz

Mówiono o niej „głos ery atomowej“. Nazywano „kolorowym ptakiem PRL-u”. W paryskiej Olimpii swoim głosem podobno wprawiła w drżenia kryształowe żyrandole, a na scenę w Las Vegas wjeżdżała białym jaguarem. Jej życie jest owiane wieloma tajemnicami... Jak wyglądały ostatnie lata jej życia i jaką cenę zapłaciła za uwielbienie publiczności? Pogrążyła się w samotności czy obłędzie? Teraz ciężko rozpoznać w niej gwiazdę z dawnych lat - ukrywająca się w domu-śmietnisku, obserwowana przez grupkę kotów, diva może jedynie wspominać światła neonów i tłumy wielbicieli.

Dom Bernardy Alby

Lorca, Federico García

Ten dom to dom pełen kobiet. Jednak nie jest to miejsce śmiechów i śpiewów, przeciwnie - tutaj panuje zamordyzm, a porządku pilnuje Bernarda, sześćdziesięcioletnia matka pięciorga córek. Tyranka, która stara się uchować honor domu przed rozpustą. Dramat zaczyna się w chwili, kiedy Bernarda po śmierci jej drugiego męża zarządza w rodzinie osiem lat żałoby, jak każe tradycja, jednak nie wszystkie kobiety się jej podporządkowują. Nawet w osiemdziesięcioletniej, na pozór obłąkanej babce szaleje żądza.

Męska decyzja

Szántó, Gábor T.

András, pięćdziesięcioletni dyrektor stołecznego teatru, od kilku lat ma świetnie zakamuflowany romans ze swoją aktorką, Agi. Ściągnął ją do stolicy z jakiegoś prowincjonalnego teatrzyku. Romans musi pozostać w ukryciu, bo András ma żonę, Jutkę. A Jutka to starsza o siedem lat od Agi, wybitna aktorka i gwiazda teatru Andrása. Wie o zdradach męża z przeszłości, ale małżeństwo z nim daje zbyt wiele korzyści, by je zerwać. Dyrektor natomiast obiecuje kochance, że się rozwiedzie – a po rozwodzie będą żyć długo i szczęśliwie… Agi pielęgnuje tę myśl i wciąż żyje nadzieją.

Szántó, Gábor T.

Ur. w 1966 w Budapeszcie, ukończył prawo i nauki polityczne na Eötvös Loránd University w Budapeszcie. Zadebiutował w 1995 roku zbiorem nowel Dziesiąty człowiek Ma w dorobku powieści, dramaty, scenariusze filmowe, wiersze, eseje. Wiele z nich zostało przetłumaczonych na angielski, rosyjski, niemiecki i włoski. Laureat nagrody Literackiej i Artystycznej Fundacji Lajos Nagya (1995),  uczestnik Międzynarodowego Programu Pisarskiego na Uniwersytecie w Iowa (2003).

Konsternacja

Mayenburg, Marius von

Po powrocie z wakacji para zastaje w swoim mieszkaniu znajomych, którzy mieli się nim opiekować. Mieszkanie niby jest takie samo, ale jednak inne – ściana nie tam, gdzie powinna, stolik inaczej stoi...

Zaciemnienie

Spiró, György

Akcja dramatu rozgrywa się w 1941 roku, w dniu  wejścia w życie tak zwanej trzeciej ustawy żydowskiej (ustawy żydowskie na przestrzeni paru lat w świetle prawa umożliwiły zagładę prawie siedemdziesięciu procent węgierskiej społeczności żydowskiej). Żyjący z rodziną w Budapeszcie główny bohater, stając w obliczu nowego prawa, popełnia fatalny w skutkach błąd, aby ratować swoje wzorowe małżeństwo, miłość i małe dziecko: oddaje żonę i córkę innemu mężczyźnie.

Nikt

Horváth, Ödön von

Ten dramat pokazuje nam pierwsze kroki Horvátha w kierunku teatru, jednak ma zaskakujące aktualne przesłanie: bać się tego Boga trzeba, bo jest okrutny i mściwy, ale pożytku z niego żadnego – człowiek sam swój ciężki los dźwigać musi. Sztuka, mówiąc krótko, jest obrazem obyczajowym przedstawiającym pewną grupę społeczną – oczywiście w już wtedy zarysowującym się, charakterystycznym dla tego autora stylu. Nasuwa się pytanie: kim jest tytułowy Nikt?