Nowe sztuki, nowi autorzy

≈ [prawie równo]

Khemiri, Jonas Hassen

Bywa, że „niewidzialna ręka rynku” zmienia się w dominujący uścisk Mamony. Bohaterowie dramatu o tajemniczym, ironicznym tytule ≈ [prawie równo] rozpaczliwie manewrują między rafami współczesnego kapitalizmu. Andrej, Piotrek, Martyna, Mani, Freja i inni są uwikłani w pozornie najlepszy system, jaki wymyślono – lecz obecnie drżący w posadach. Khemiri tworzy rodzaj dyskursywnego kabaretu złożonego z różnych scen – jego celem nie jest jednak obśmianie systemowego kolosa.

Rzemieślnicy

Knutzon, Line

Alice i Manfred zatrudniają ekipę do wyremontowania wymarzonego domu. W ich azylu zagnieżdża się grupa remontowa – robotnicy celowo opóźniają koniec remontu, panoszą się, dają „dobre” rady, jeden z nich jak gdyby nigdy nic zalega w małżeńskim łożu. Mieszkanie coraz bardziej przypomina ruinę. Tworzy się sytuacja prawie kafkowska – z domu nie ma ucieczki, a fachowcy zdają się rządzić lokatorami. W końcu miarka się przebrała. Prozaiczny remont staje się okrutną próbą sił.

Najpierw się przecież trzeba urodzić

Knutzon, Line

W dość nadrealistyczny, montypythonowski sposób autorka kreuje szóstkę bohaterów, wchodzących ze sobą w różne romantyczne konstelacje. A wszystko zaczyna się od rozstania Alexa i Nymse. Knutzon z ogromną dozą absurdalnego humoru przygląda się skomplikowanym związkom. Jak mówi jeden z bohaterów: „tysiące rzeczy wplątuje się w życie człowieka” – i są to rzeczy nie do uniknięcia. Człowiek zostaje pochłonięty przez magmę codzienności, w której non stop konfrontuje się z innymi. Jednym z lejtmotywów sztuki są tkwiące w jednostce „łącza”.

Skarbie, już jestem

Wade, Laura

W centrum sztuk Laury Wade stoją kobiety – ich niejednoznaczne portrety z reguły zawierają w sobie dozę kontrowersji. Podobnie rzecz się ma w przypadku Skarbie, już jestem. Jak szczęśliwe są tak zwane„szczęśliwe małżeństwa”? W każdym związku potrzeba odrobiny fantazji, aby iskra nie zgasła. Ale za zasłonkami w różową krateczkężycie bogini domowego ogniska nie zawsze wygląda idyllicznie…

Bestseller

Quilter, Peter

Podglądanie procesu twórczego przez dziurkę od klucza jest z pewnością interesujące, ale jeszcze bardziej fascynujący jest moment, kiedy fikcja przeplata się z rzeczywistością… Dosłownie. Bestseller jest jak szkatułka – obok głównej linii narracyjnej pączkują mniejsze opowiastki, będące scenami z książek pisanych przez bohaterów.

Khemiri, Jonas Hassen

Jonas Hassen Khemiri, fot. Thron Ullberg

Urodzony w 1978 w Sztokholmie, jeden z najbardziej cenionych młodych szwedzkich autorów, którego sztuki i powieści zostały przetłumaczone na trzydzieści języków. Otrzymał kilka prestiżowych nagród literackich, w tym szwedzką Nagrodę Augusta w 2015 r. Orientalna uroda to dziedzictwo po ojcu pochodzenia tunezyjskiego

Dekorator

Churchill, Donald

Walter jest malarzem pokojowym, choć po cichu marzy o zostaniu profesjonalnym aktorem. Przy tym ma tendencje do ubarwiania prozy życia. Dlatego przedstawia się swojej chlebodawczyni Marcii jako „dekorator“. Pan gaduła będzie miał się czym wykazać – wkrótce uratuje damę w opałach, a przynajmniej jej małżeństwo...

Duet, czyli recepta na miłość

Wołłejko, Magdalena

Duet to urokliwa komedia romantyczna oparta na nieśmiertelnym motywie „miłości od pierwszego wejrzenia”. Ona i on, dwójka singli przed czterdziestką, wprowadzają się do nowych mieszkań w budynku-bliźniaku, ich podwórka dzieli tylko  niski żywopłot. Czy to początek wielkiej sąsiedzkiej kłótni? Bynajmniej! Będzie iskrzyło…

Pokój od podwórka

Mazya, Edna

Eli jest artystą standupowym, który w swoich występach często nawiązuje do własnej rodziny i bolesnych doświadczeń, jakich zaznał w dzieciństwie. To substytut terapii, ekshibicjonistyczny występ, którego czytelnik staje się uczestnikiem. Co jakiś czas w sztuce pojawiają się sygnały sugerujące tragedię z przeszłości protagonisty. Łatwo je jednak przegapić; autorka usypia czujność czytelnika lekkimi, komediowymi monologami. Z nich co jakiś czas wyłaniają się retrospekcje wskazujące na to, że rodzina głównego bohatera składa się z samych ekscentryków.

Zabawy na podwórku

Mazya, Edna

Co czuje ofiara gwałtu? Jak to jest przeżywać traumę na nowo podczas procesu, w którym obrońcy twoich oprawców próbują zmieszać cię z błotem? Czy nieme przyzwolenie może okazać się gorsze niż sprawstwo?