Nowe sztuki, nowi autorzy

Kiedy mama była Bogiem

Kobuszewska, Sylwia

Nocą, kiedy wszyscy śpią i Mała Księżniczka jest sama w pokoju, drzwi szafy uchylają się... i  ukazuje się w nich Zła Czarownica. Na szczęście Mała Księżniczka doskonale wie, co należy zrobić w takiej sytuacji – czym prędzej i ile sił w płucach należy zawołać Mamę. Brutalnie wyrwana ze snu Mama przybiega, uspokoić córeczkę. To wystarczy, aby Wiedźma zniknęła, gdyż to, co powie Mama, musi być prawdą… ale jak Mała Księżniczka poradzi sobie z Wiedźmą, gdy słowa Mamy stracą moc sprawczą?

Ptaki będą na obiad

Kobuszewska, Sylwia

Ptaki będą na obiad to sztuka pisana z myślą o dzieciach, choć wyróżnia ją dojrzały przekaz. Świat pokazany oczami dziecka demaskuje absurd szarej rzeczywistości dorosłych i pokazuje, że czasami warto się zastanowić nad tym, co z pozoru wydaje się oczywiste. Dla dzieci zaś jest to opowieść o sile marzeń i wyobraźni i nauka funkcjonowania w społeczeństwie.

Zatrzymać czas

Kobuszewska, Sylwia

Zatrzymać czas to tekst napisany z myślą o teatrze lalkowym – plastyczny, abstrakcyjny, pełen metafor i pytań bez odpowiedzi. Wśród bohaterów wyróżnić należy Sekundę, która chciała należeć do innej minuty, Minutę, która nie chciała minąć, oraz Godzinę, która nie chciała nadejść. Między tymi postaciami budzi się trwała choć „niemożliwa” przyjaźń – przecież bohaterowie nie powinni się w ogóle spotkać! – a jednak wspólnie udają się na poszukiwanie wszechmocnego zegara, który pozwoli im być, kim zechcą, wyrwać się spod władzy czasu.

Koniec Świata

Kobuszewska, Sylwia

Koniec Świata to gorzka komedia dotycząca rozczarowania dorosłością, która wpisuje się w nurt dramatu poetyckiego i nawiązuje do tradycji teatru absurdu, jednak osadzona jest w konkretnych realiach Katowic, Warszawy i Włoszczowej.

Kobuszewska, Sylwia

Absolwentka Akademii Teatralnej oraz filologii francuskiej i polskiej na Uniwersytecie Śląskim. Pierwszą sztukę pt. Szef napisała w wieku 14 lat; otrzymała ona II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym „Szukamy Polskiego Szekspira”. W 2010 r. otrzymała Nagrodę Talent Województwa Śląskiego w dziedzinie literatury. W tym samym roku ponownie otrzymała drugą nagrodę w konkursie „Szukamy Polskiego Szekspira” za sztukę Ptaki będą na Obiad.

Rozwódki, dewotki i wegetarianki

Ott, Gustavo

Zabawna komedia napisania żywym językiem, przeznaczona dla szerokiej publiczności – a w szczególności dla kobiet. Gośka właśnie pokłóciła się z partnerem-wegetarianinem, bo na ślub brata postanowił pójść... cóż, ze swoją żoną. Na peronie metra spotyka Beatę, która dość dziwnie się zachowuje, odpowiada półsłówkami, wygląda na nieszczęśliwą. Okazuje się, że przebywa na stacji tylko dlatego, by rzucić się pod pociąg.

Himalaje

Schmidt, Volker

Tekst sztuki poprzedzają słowa Friedricha Dürrenmatta: „Nigdy nie wolno przestać wyobrażać sobie świata w jego najrozumniejszej postaci.” Należy je rozumieć jako kontrapunkt do przedstawionych w tekście postaci i wydarzeń, Schmidt obnaża bowiem w Himalajach banalność i miałkość egzystencji bogatej i moralnie indyferentnej współczesnej „klasy wyższej”.

Macie szczęście

Schmidt, Volker

Macie szczęście to druga część Trylogii tekstylnej. W utworze, którego akcja rozgrywa się gdzieś „na wschód od europy”, bohaterki docierają wreszcie do wymarzonego „wysokorozwiniętego kraju”, pozostawiając za sobą Austrię i Europę – cały „wielki śmietnik”. Przeszły swoistą ewolucję, nie identyfikują się już z misją firmy, a sensu ich życia nie wyraża logo na produkcie. Miejsce ucieczki okazuje się niestety kolejnym miejscem udręki. Trafiają w ręce przemytników i handlarzy żywym towarem.

Jesteśmy szczęśliwe

Schmidt, Volker

W trzeciej części Trylogii tekstylnej pt. Jesteśmy szczęśliwe, nazwanej przez autora „epilogiem w 5 scenach”, bohaterki uwolnione z opresji przez jedną z organizacji pozarządowych, po wypełnieniu stosownych formularzy i przyznaniu statusu uchodźcy, otrzymują nową, legalną pracę:

Rowerzyści

Schmidt, Volker

Rowerzyści to eksploracja kondycji pewnej zbiorowości, przeprowadzana, jak autor zaznacza w didaskaliach, „bezwzględnie dziś”. Z codziennych rozmów prowadzonych przez bohaterów wyłania się dosyć przygnębiający obraz ich wzajemnych powiązań: rodzinnych, przyjacielskich i sąsiedzkich. Wszyscy oni są ludźmi wykształconymi i inteligentnymi, świadomymi swoich mocnych i słabych stron, a mimo to nie są w stanie uporządkować świata wokół siebie.