Nowe sztuki, nowi autorzy

Sekrety Colemanów

Tolcachir, Claudio

Rodzina Colemanów na pierwszy rzut oka jest jak rodzina Addamsów – czarny humor o rozkładzie i balsamowaniu zwłok jest na porządku dziennym. Ale jednak im głębiej czytelnik wchodzi w lekturę, tym mroczniej się robi – i nie chodzi tu o szafowanie makabreską, ale o okoliczności towarzyszące „portretowi rodzinnemu we wnętrzu”. Tolcahir, mimo skłonności do groteski, tworzy w zasadzie sztukę obyczajową, w której centrum stoi dysfunkcyjna rodzina zamknięta w czterech ścianach, skazana tylko na siebie.

Porwanie

Nortes, Fran

Energiczna, zabawna farsa z rozbudowanym wątkiem politycznym i sensacyjnym. Piotr, niezbyt rozgarnięty, acz jowialny mężczyzna, porywa syna polityka, nie zależy mu jednak na zysku. Porwany, młody gej (jak się okazuje w toku akcji) o imieniu Adam, to syn ministra Choteckiego, odpowiedzialnego za podpisanie kontraktu z deweloperami, przez którego okoliczny bazarek, na którym dorabiają bohaterowie, ma zostać przekształcony w teren pod budowę centrum handlowego.

Czerwony Kapturek

Błażewicz, Andrzej

Czerwony Kapturek to opowieść bazująca na schematach baśniowych, ale przeznaczona dla dorosłych oraz, przede wszystkim, dla osób dopiero wchodzących w dorosłość. W centrum stoją kwestie inicjacji, przekraczania siebie, okupione bólem wchodzenie w kolejne etapy życia. Tytułowa bohaterka wyrasta z dzieciństwa i staje się młodą kobietą. Próbuje porozumieć się ze swoją Babcią, która zazdrości wnuczce młodości i naiwności. Przepaść pokoleniowa utrudnia komunikację, ale o wiele trudniej jest Kapturkowi porozumieć się z ojcem − Myśliwym.

Hajduki

Błażewicz, Andrzej

"Hajduki – dziwna nazwa. Hajduk to taka ryba. Hajduk to lokaj w stroju węgierskim na dworze magnackim. Hajduk to po prostu rozbójnik grasujący na Bałkanach. Hajduk to uchodźca z Czarnogóry uciekający do Bośni i Hercegowiny. Hajduki to też nazwa pewnej wsi na Opolszczyźnie… Bohater wraca myślami do miejsca, w którym w pewnym sensie wszystko się dla niego zaczyna i wszystko się kończy. Hajduki to opowieść o próbie zdefiniowania własnej osoby w świecie, który żąda konkretnych postaw i wyznawania konkretnych wartości.

Johnny & Maggie

Błażewicz, Andrzej

To utwór będący trawestacją Jasia i Małgosi − ale przede wszystkim popkulturowych przekazów o nonkoformistach, przestępczych tandemach, buntownikach. Rodzeństwo Johnny i Maggie, niczym Natural Born Killers (choć z uwagi na ich motywacje może raczej należałoby powiedzieć children of the revolution) podróżują razem do Baby Jane (miejsce będące odpowiednikiem baśniowej chatki z piernika Baby Jagi), popełniając rozmaite przestępstwa − a raczej fantazjując o nich. Ale to nie jałowa, irracjonalna chęć zrobienia czegoś wbrew prawu jest motorem ich działania.

Polskie rymowanki albo ceremonie

Błażewicz, Andrzej

Rytm życia pewnej rodziny jest odmierzany przez ceremonie − wesela, pogrzeby, komunie. Owe spotkania prowokują bohatera do odkrywania śladów przeszłości. W pulsującym, rapowym flow, przywodzącym na myśl język Doroty Masłowskiej, ale posiadającym silny indywidualny rys, splatają się dwie siły: teraźniejszość polskiej klasy średniej i dziedzictwo postpamięci, którym obciążone jest młode pokolenie. Trudna historia przodków zapośredniczona jest przez popkulturę. Tysiące odniesień i interpretacji przesłaniają prawdę. A ona czeka na odkrycie − krwawa, milcząca i bolesna.

Zobaczyć Salisbury

Szenderowicz, Wiktor

Para (rzekomych) gejów o nazwiskach Boszyrow i Pietrow, (rzekomo) odurzonych marihuaną, jedzie pociągiem podmiejskim. Wydaje im się, że są obserwowani. W toku akcji okazuje się, że padli ofiarą nagonki − podobno zamordowali kogoś w mieście Salisbury. Na ich drodze co raz staje tajemnicza Demencja Pietrowna, "kobieta, która żadnej pracy się nie boi".

Nortes, Fran

Urodził się w 1976 w miejscowości Elda, niedaleko Alicante. Jest znanym hiszpańskim aktorem i dramatopisarzem. Jako aktor debiutował w 2002 roku, od 2009 gra w popularnym hiszpańskim serialu La que se avecina. W 2014 roku miała miejsce premiera jego pierwszej sztuki - czarnej komedii, pt. "La extinción de los dinosaurios", tekst został dobrze przyjęty przez krytykę.

Błażewicz, Andrzej

Ur. w 1996 r. reżyser teatralny i dramatopisarz, publikuje również prozę i poezję. Obecnie kończy krakowską AST na Wydziale Reżyserii Dramatu. Laureat 30. Konkursu na sztukę teatralną dla dzieci i młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2019 oraz IX i X Metafor Rzeczywistości. Laureat konkursu "Śląski Shakespeare" im. Anny i Piotra Dobrowolskich. Finalista 10. i 11. "Połowu" organizowanego przez Biuro Literackie. Nagrodzony w konkursie im.

Dom do rozbiórki

Krym, Anatolij

Pierwszy rzut oka na bohaterów? On − lubiący "chlapnąć" były kolejarz, który ocenia kobiety pod kątem ich przydatności (głównie w kuchni). Ona − była nauczycielka, kulturalna, ale też bardziej konkretna od niejednego mężczyzny. Obydwoje − w jesieni życia. Po raz pierwszy spotykają się w mieszkaniu Stiepana. Ów myśli, że Sofija jest zaproszoną przez syna kandydatką do powtórnego ożenku. Sofija zaś − że została dokwaterowana do kawalerki w chruszczowce przeznaczonej do wyburzenia po to, by w ramach rekompensaty państwo przyznało jej nowe, osobne mieszkanie.