Nowe sztuki, nowi autorzy

Język obcy

Prześluga, Malina

Okraszona absurdalnym humorem quasi-autobiograficzna opowieść wysnuta przez postać zwaną Ja. Akcja rozgrywa się w trakcie warsztatów scenariopisarskich, w których uczestniczą aspirujący środkowoeuropejscy filmowcy. Pogadanki o wzorcowej konstrukcji fabuły i tworzeniu modułów dramaturgicznych nie znajdują odzwierciedlenia w „życiu”. Utopijny porządek, w którym pokonywanie piętrzących się przed bohaterami przeszkód kończy się upragnioną nagrodą, zostaje zakwestionowany. Nie bez przyczyny Ja powie: „Wybaczcie, ale tak wygląda prawdziwe życie.

Erich von Stroheim

Pellet, Christophe

W centrum zainteresowania Pelleta stoi ciało – poddane mechanizmom rynkowym, utowarowione w przemyśle pornograficznym; ciało rzucone na pożarcie voyeurom: „wspólne”, a zatem – „niczyje”. Ona, On i Inny – trójka bohaterów sztuki – wchodzą ze sobą w coraz to inne, seksualne konstelacje. Nie obowiązują żadne granice własności; wszystko zdaje się być kolektywne. Intymność w tym świecie nie istnieje, brakuje w nim także uporządkowanej, nienaruszalnej hierarchii wartości.

Pellet, Christophe

Christophe Pellet, Copyright Marc Castro

Autor i reżyser urodzony w Toulonie, na południu Francji. W 1991 roku ukończył FEMIS, École nationale supérieure des métiers de l'image et du son, prestiżową wyższą szkołę filmową w Paryżu, na kierunku scenopisarstwo. 

Piekło – Niebo

Wojtyszko, Maria

Dzieciom zazwyczaj próbuje się objaśnić świat w zbyt uproszczony sposób. Do nieba idą ci, którzy na to zasłużyli, z kolei grzesznikom pozostaje smutny kąt (bądź bulgoczący kocioł) w piekle. Czy ktoś w ogóle się zastanawiał, co może się stać, jeśli w zaświaty trafi niepokorna mama-didżejka, która zginęła w wypadku i nie zdążyła pożegnać się ze swoim ukochanym synem?

Cud andaluzyjski

Albaum, Lars
Jacobs, Dietmar

Rozgrzana andaluzyjskim słońcem, rozkołysana hiszpańskimi melodiami interaktywna farsa, swoją formułą nawiązująca nieco do uwielbianych przez publiczność Szalonych nożyczek Paula Pörtnera. Aktorzy animują publiczność, okraszając swoją narrację gagami dotyczącymi współczesności, a przede wszystkim – współczesnej Polski, dzięki tłumaczce.

Jederman

Mitterer, Felix

Historia przedsiębiorcy, który ucieka się do paktu z diabłem, by wydźwignąć się z rozlicznych kłopotów osobistych i służbowych, jest przypowieścią o marności tzw. sukcesu, opłacanego – według austriackiego dramatopisarza – rezygnacją z możliwości wykazania się walorami uznawanymi powszechnie (choć praktycznie już niespotykanymi) za elementy tradycyjnego humanizmu. Wpleciony kontekst społeczny początków kapitalizmu niemieckiego z jego problemami, strajkami, wyzyskiem, bezrobociem, akcjami związków zawodowych bliski jest polskim realiom po ‘89 i ciągle aktualny.

Normalne serce

Kramer, Larry

Lata 80. ubiegłego wieku, Nowy Jork. Nieznana wcześniej choroba zbiera śmiertelne żniwo. Atakuje głównie homoseksualistów. Aniołem stróżem chorych jest poruszająca się na wózku doktor Emma Brookner (wzorowana na Lindzie Laubenstein, pionierce badań nad HIV/AIDS). Główny bohater, Ned Weeks, jest „radykalnym gejowskim aktywistą”. Wraz z grupą innych homoseksualistów podejmuje akcję mającą uświadomić nowojorczyków o zagrożeniu – kampania okazuje się jednak walką z wiatrakami lokalnych elit.

Kramer, Larry

Larry Kramer, fot. Jean Carlomusto

Pisarz, dramatopisarz i aktywista środowisk LGBT ur. 25 czerwca 1935. W jego twórczości przejawia się wściekłość i żal, które zainspirowały całe pokolenie gejów i lesbijek do walki o lepsze życie. Współzałożyciel organizacji Gay Men’s Health Crisis oraz ACT UP (AIDS Coalition to Unleash Power) – jego wezwania do bezpośredniego protestu uczyniło z epidemii AIDS przedmiot ogólnokrajowej debaty, co na zawsze zmieniło politykę zdrowotną Stanów Zjednoczonych.

Sauna

Heinersdorff, René

W spa, a zwłaszcza w saunie, wszyscy są nadzy… dosłownie i w przenośni. Trudno ustalić, kto jest kim i jakie interesy reprezentuje. Dlatego łatwo wziąć towarzysza w oparach sauny za kogoś innego, niż jest. Dieter namawia bezdzietną Mary, by zakosztowała rozkoszy macierzyństwa. W tym celu aranżuje spotkanie z profesjonalnym dawcą spermy, Alainem, zwanym „The Brain”. Alain jest idealnym „dawcą genów”, a zatem – niedoścignionym wzorem męskości.