Orłowski, Szczepan

Urodzony w Białymstoku, rocznik 1989, dramatopisarz, dramaturg. Absolwent dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W wieku 16 lat debiutował opowiadaniem Odwet w antologii Śmierć na dobry początek. Laureat konkursu na sztukę teatralną „Szukamy polskiego Szekspira" (2010). Trzykrotny stypendysta: za wybitne osiągnięcia (Marszałek Województwa Podlaskiego, 2008), naukowe (Uniwersytet Warszawski, 2009), artystyczne w dziedzinie literatura (Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2012). W ramach wyróżnień w konkursach literackich uczestnik warsztatów creative writing (dwukrotnie w 2006) oraz warsztatów dramaturgicznych (2010). Na scenie jako dramaturg debiutował spektaklem Infekcja w Teatrze Nowym w Łodzi (reżyseria Tomasz Bazan, prapremiera styczeń 2012), za który otrzymał Złotą Maskę, nagrodę łódzkich krytyków teatralnych. Napisał tekst Pin-okio, subwersywne odczytanie bajki Carlo Collodiego dla Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu (reżyseria Jakuba Porcari, prapremiera czerwiec 2012). Podczas 17. edycji międzynarodowego festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie (październik 2012) odbyła się prapremiera spektaklu na podstawie nowego dramatu - 0 -powstałego z inspiracji Orlandem Virginii Woolf (reżyseria Tomasz Bazan).

Autor niewystawionej dotąd, wyzywającej sztuki pod. (Fragment sztuki do przeczytania na stronie Wakatu)

W charakterze dramaturga opracowuje Walkę czarnucha z psami B. M. Koltesa, premiera w reż. Jakuba Porcari planowana jest na listopad 2013 w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie.

Współautor (wraz z Piotrem Gruszczyńskim i Krzysztofem Warlikowskim) adaptacji Kabaretu warszawskiego  Krzysztofa Warlikowskiego.

Pracuje nad intertekstualną formą literacką, przekształcając twórczo dorobek filozofii i krytyki kultury. Portretuje współczesne społeczeństwo poprzez zanurzenie się w sytuacjach poszczególnych jednostek, uwikłanych w sieć opresywnych powiązań.

Obecnie studiuje na Royal Academy of Dramatic Art (RADA) oraz na Birkbeck College w Londynie.

Infekcja

- prapremiera sztuki w Teatrze w Nowym w Łodzi 14 stycznia 2012, reż. Tomasz Bazan.

Z recenzji:

„Sztuka Eurypidesa, w której Agamemnon zamierza złożyć córkę w ofierze za pomyślność wyprawy i zwabia ją obietnicą ślubu z Achillesem, stała się dla duetu Bazan-Orłowski okazją do skupienia się na kwestiach związku prawdy z fałszem, moralności i egoizmu, dążenia do prawdy na własny temat."

                   Ifigenia w Teatrze Nowym, Łukasz Kaczyński, Polska Dziennik Łódzki online

„Infekcja jest widowiskowym, wypracowanym estetycznie, oprawionym podniosłą muzyką (przygotowaną przez Marcina Janusa) zdarzeniem artystycznym. To performance i happeningowa rozgrywka z ciałem oraz człowieczymi słabościami, uwznioślona szyldem, ale bez koturnów Eurypidesa."

                                                               Kamera celuje w mit, Renata Sas, Express Ilustrowany nr 12

„Bazan zawarł w swojej najnowszej produkcji niezwykłą kompilację środków estetycznych i znakomity tekst młodego dramaturga (Szczepan Orłowski), czego całościowym dopełnieniem jest kreacja młodego aktora Piotr Trojana."

        Infekcja - żywe laboratorium ciała i umysłu człowieka, Marek Arbalewski, www.teatrdlawas.pl

0

- tekst z inspiracji Orlandem Virginii Woolf, planowana realizacja w Teatrze MAAT w Lublinie w reż. Tomasza Bazana, opublikowany w: Ikony, pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy. Antologia najnowszego dramatu polskiego (wyd. Agencja Dramatu i Teatru ADiT, Warszawa 2015).

"Niech na moment każdy wyobrazi sobie, że jest wrażliwy. ... Następnie najlepiej wyobrazić sobie siebie zamkniętego gdzieś na peryferiach cywilizacji. ...Teraz proszę wyobrazić sobie siebie, w oddzieleniu, zmuszonego do samotnej konfrontacji z tym, co przez całe życie spychamy, zagadujemy, przeinaczamy i zmyślamy. Tę walkę toczyła Virginia Woolf oraz jej marzenie, Orlando. Oswajanie podświadomości, autoanaliza prowadząca do uwolnienia. I pułapka tego założenia.

Może mamy do czynienia z dzisiejszą fantazją na temat Grupy Bloomsbury i jej odizolowania? Z Virginią Woolf jako pierwszą postacią, Leonardem Woolf jako drugą i zmarłym bratem Virginii, Thobym, jako trzecią? Fantazja o zamknięciu się w domu państwa Woolf, aby móc znieść ból egzystencji i pielęgnować swoją nieporadność, by jednak ostatecznie zrezygnować i popełnić samobójstwo?"

z komentarza autora 0

 Obie sztuki dostępne także w tłumaczeniach na język angielski.

Implozja

- instalacja dźwiękowa zrealizowana wraz z Jackiem Szczepankiem na podstawie tekstu Szczepana Orłowskiego - grudzień 2012, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie

Poczet Królów Polskich

- tekst, którego Szczepan Orłowski jest współautorem, miał prapremierę 23 marca 2013 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, reż. Krzysztof Garbaczewski